پیشینه ی آرایش در ایران باستان

منابع يوناني،‌ عادت آرايش كردن هخامنشيان را ستايش كرده و استفاده از لوازم آرايش و عطر را به شرقيان نسبت مي دادند. در نوع آرايش دوره هاي هخامنشيان، پارتي ها و ساسانيان، تفاوت بسياري ديده مي شود. تصاوير بر جاي مانده از زنان پارتي نشانگر آميخته شدن فرهنگ يوناني و شرقي است.

     هفت قلم آرايش يا هفت وند عبارت است از سرمه، نگار يا حنا، قاضه كه به سرخاب يا سرخي هم معروف است، سفيدآب، وسمه براي پر پشت كردن ابروها، زرك كه گرد طلايي است كه به مو و صورت مي مالند و خال. عدد هفت از دوره باستان نمادي از كمال و مانند عدد دوازده آميخته با قداست آيين بوده است. اقلامي از اين هفت وند در دوره باستان هم وجود داشت و استفاده مي شد. استفاده از اين هفت قلم تنها براي زنان متاهل معمول بود و بنا به نسبت بكار بردن آن براي دختران منع شده بود.
     اين منع سنتي در عبارت عاميانه « آمدم خانه شوهر وسمه كنم، نيامدم وصله كنم» آشكار مي شود. «اصطلاح هفت و نه كردن» نيز به معني هفت قلم آرايش و نه قطعه جواهر است. اين نه قطعه جواهر بيشتر در هند استفاده مي شده و مدت‌ها پس از رواج از هفت وند مرسوم شده است.
    شيوه ی آرايش زنان دوره باستان با آرايش زنان دوره اسلامي تفاوت دارد. نخستين منبعي كه از هفت قلم آرايش در آن نام برده شده، نوشته هاي بوعلي سينا و ابوريحان بيروني است. 
     در دوران باستان آرايش مختص زنان نبود بلكه مردان هم آرايش مي كردند. سورنا سردار مشهور اشكاني كه در جنگ كاره بر عليه رومي ها شركت كرده بود، همواره از لوازم آرايش استفاده مي كرد كه دشمنان او متعجب مي شدند.اين كار سردار ايراني موجب تقليد غربيان از شرقيان شده بود. در بعضي منابع از استفاده كوروش از گرد سياهي كه دور چشمش مي ماليد نيز خبر مي دهند.
(برای اطلاع بیشتر به مقاله های مجله ی هنر و مردم مراجعه نمایید)

تصاویر زیباسازی - جدا کننده پست

نظرات شما عزیزان:

جوجو
ساعت23:21---20 فروردين 1391
میسییییییییییییییی میسییییییییی
واقعا جالب بود یاسی
به حق چیزای ندیده


شیرین
ساعت18:35---18 فروردين 1391
خیلی خیلی جالب بود . ممنون از این مطلب.
من این پستو 5 ستاره کردم . بازم منتظر اینجور مطالب از طرف شما هستم


هانیه
ساعت19:05---17 فروردين 1391
ممنون

وحیده
ساعت18:58---17 فروردين 1391
چه جالب بود . مرسی . اتفاقا من در همین مورد دارم تحقیق می کنم . ممنون هستم که منبع خود را اعلام کرده بودید . من استفاده کردم ....
بازم به شما سر می زنم ....


هانیه
ساعت2:34---17 فروردين 1391
خیلی عالی بود مطلبپاسخ: عزیزم در پاسخ پرسشی که کرده بودی بگم که ساده ترین و راحت ترین راه اینه که می تونی برای مجله های هنر و مردم به این آدرس مراجعه و مطالبی رو که می خواهی دانلود کنی از سال 1341 تا 1357. http://www.ichodoc.ir/p-a/archive.htm

جمیله
ساعت16:46---16 فروردين 1391
خیلی جالب بود . ممنون از این مطلب خوب

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : 16 / 1 / 1391برچسب:آرایش,زنان, مردان,ایران باستان, هخامنشیان, اشکانیان, سورنا , کوروش و ,,,,, | | نویسنده : یـــاس |
  • مال ای اس
  • آریس پیکس